Sunday, January 9, 2011

TIP TIP temuduga......

anioo
hiii
komawo
^_^

emm..hari ni nak setori laen dari laen nye topik
today aku stay kat rumah jer....tv tgok aku..aku tgok tv...
setori kat tv pun takde yg menarik jiwe sangt..huhuh

so boring la kan..then my fwen dayah datang rumah lepak lepak
emm pasto die balik...boring balik

then per lagi bace la newspaper yang ade kat atas meja.
so todays nye news still story about buang baby
huhu apa la nak jadi kan
then bukak next nye next nye next page terjumpe satu info yang berguna
em..bagi aku berguna ..tapi tak tau bagi orang laen huhuh

dalam paper ni die bagi tip tip nak face interview.
bagus tol kan
so kan
aku rase cam nak post la
apa tip tip yang die bagi ni
bukan nak ciplak
but
sharing is caring
^_^

di awal temuduga
  1. beri salam
  2. dengar n jawab soalan ngn betul
  3. mesti ade keyakinan diri n motivasi tinggi
  4. relax n tak nves
  5. jgn citer masalh peribadi
  6. jgn bertengkar dengan panel temuduga
  7. jgn makan gula gula getah  

di akhir temuduga

- says thank kat panel temuduga
- pastikan tiada barang yang tertinggal
-keluar dari blik interview dengann tenang n sopan santun

LARANGAN SEMASA TEMUDUGA

- jangan jawab soalan dengan jawapan yang bersahaja.
-jangan bercakap terlalu perlahan n terlalu kuat...cakap dengan kadar sederhana
-jangan melakukan perbuatan yang boleh menganggu tumpuan panel temuduga contoh nye :memegang muka, menggelng kepala,memintal rambut,bermain dengan pen or pensil....
ini menunjukkan seolah seolah calon tak sedia n tak yakin
-   jangan guna kan (slag) takut panel temuduga tak faham per yang cube anda smpaikan
- jangan memotong cakap panel..seperti tidak menghormati mereka

persiapan 

selidik profail syarikat / jawatan yang dipohon
pastikan sijil sijil asal wat copy n serta kan salinan resume.
susun mengikut keutamaan jawatan yang dipohon
pakai pakaian yang sopan n tidak menjolok mate bagi wanita..
lelaki pakaian harus  kemas tidak selekeh....

   
owraitt abis dah.... hmmmm aku pernah kena tmuduga sekali
mule mule kena exam bertulis dulu..then if lulus baru g interview
nasib la lulus kan
so time nak kena interview ...
first name aku lak too huh!!!
agak cuak lah kan..
masuk jer dah bace bismillah
ade 3 panel
dalam 3 orang ni ade yang baek peramah...ade yang garang n ade yang pendiam

biler yang garang tanya soalan..nves dibuat nye
blier yang baek peramah tanya soalan...aku relx jer
hihhi

pas bis jer interview lega glierr laa kan
dah lepas

then nasib kputusan ok hihhi..^_^

hmm so bagi aku bagus la paper berita harian bagi info info macam ni 
senang tok u all wat persediaan yg rapi tok interview...tkde la gelabah kan
if nak interview nanti..satu lagi
senyum la sentice coz senyuman juga mmberi kan kyakinan kt diri...

tamat dah cerita ku....
cayok cayok sape yang nak g interview....
aja aja fighting......
^_^


  
 

5 comments:

wanie omar said...

hahhahaaaa baek lah boss!
saya akan bersedia ke temuduga nanti!huahuahuahua ;)

wani said...

hihi muahhhx ;)

AwanBiruMalap said...

patot la tak pat keje..selalu wat yang di larang je...hahaha....

diBolica anaiema said...

wanie ahaha bguss....ok bersiap sedia taw sblum g interview hehhe

diBolica anaiema said...

sis awan biru...hahaha aiseh ...xper2 pasni leh praktik kan